هذى يدى بالخير أمدها لكم فهيا بنا يا شباب المستقبل نرفع من شأن أمتنا العصماء أمة الإسلام ونكتب معا مالا تستطيع صحافة الدنيا نشرة والله هو الموفق

روق بالك





الأربعاء، 24 مارس 2010

إعدام ميت


إعدام ميت

تنتشر هذه الأيام خزعبلات كثيرة حول العدد الصينية التى اجتاحت السوق المصرى وأصبح المصريين يشرهون بالشراء منها

بصراحة هى مغرية جداًيعنى عدة بتشيل خطين وكمان بعضها فيه تليفزيون وراديو ومميزات تانية كتير أوى خلت الشعب المصرى كلة كبير وصغير شايلين عدد

وزى ما كل الناس اشترت كله دلوقتى عايز يبيع

تبيعوا إيه بس؟

العدة أصلا بتشتريها ب300 جنيه من غير ضمان لا وإية أنا فى مرة قريت لافتة فى محل بيع موبايلات بتقول المحل غير مسئول عن أى عدة صينى بعد خروجها من المحل

طب بالله عليكم لما هى من غير ضمان والمحل غير مسئول عنها يبقى ليه تقع فى المحظور وتشتريها

ولما تحب تبيعها بالكتير أوى تجيب 100 جنية يعنى تكمل عليهم وتشترى دبدوب صغير

ده كلة وبنقول مش لاقيين ناكل ومش لاقيين نشرب ومفيش حاجة الدولة موفراها يعنى الدولة تعمل إية ؟

تمشى ورا كل واحد وتقول يا جماعة متخلوش حد يضحك عليكم

الحكومة ما عليها غير إنها بتضع القوانين اللى بتحمى الشعب إحنا بقى بنعمل إيه؟

بنحط ثغرات فى القانون علشان نبيح لنفسنا كل حاجة وأى حاجة ونخلى الحرامى حاج والحاج بن.......

احنا اللى ضيعنا نفسنا

يعنى كل واحد فينا شايف إنه فى إيده حاجة ممكن الناس تشترى منها يبتدى يعلى السعر والناس يا عينى مجبرة تشترى

ده بيخلى اللى اشترى الحاجة دى غصب عنه يطلع عين الناس التانية فى حاجة تانية

خنقنا نفسنا

بوظنا الدنيا وخربناها

ليه وصلنا للحد ده

الموبايل بقى اللى بنتكلم عنه ده (الصينى )ممكن يكون اللى اخترعة واحد معداش 16 سنه بس لقى الإمكانيات اللى تخلية مخترع

يا ترى ده منه هو ولا من الدولة

أنا بيتهيألى بلاش نرمى كل حاجة على غيرنا ليه احنا منعدلش من نفسنا ونعمر الدنيا من حوالينا

دا أنا حصلى موقف غريب جدا خلانى أحس إنى مختلفة عن الناس

فى مرة كنت بنظف البيت فبكنس الفرانده واتكسفت اسيب الزبالة فى الشارع فكنست الشارع راحت جارتنا تقولى متقلليش قيمتك يا بنتى وتكنسى الشارع وتخلى الناس تتفرج عليكى أنا مكنتش عارفة أرد أقول إيه بس قلتلها يا حاجة أنا فى الأول والأخر بنت ولازم أعمل كل حاجة والنظافة شئ ميعيبش حد وبعدين اللى هيتفرج عليا ده مش ممكن يشوفنى برضه وأنا بنظف البيت من جوه وأصلا هو أنا كام مرة بنظف هو أنا فاضية

هى دى السلبية

فيها إيه لما تمشى على طبيعتك وتسيبك من كلام الناس

كل إنسان فينا جواه خير بس لو استغله صح دا ربنا نفخ فينا من روحه يعنى أكيد فينا ولو1.......,من صفات الله عز وجل يبقى لازم نعمل اللى يرضى ربنا عننا وبلاش سلبية وكل واحد يمشى بدماغة فى إطار العادات والتقاليد اللى اتربينا عليها

ونسيب الصين فى حالها ونشتغل احنا

بدل ما فى يوم من الأيام نلاقى العرسان كمان بقت صينى

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالله

هناك تعليقان (2):

Che يقول...

قعدت اضحك لما قريت على العدد الصينى .. اصلى سمعت اشاعه ان شبكات المحمول فى بلدنا ناويه تمنعها عشان بيقولو بتبوظ الشبكه ... بس محدش قال بتبوظها ازاى
بالنسبه لحكايه القوانين انا موافقك ان البلد بتحط القوانين عشان تحمينا ... بس اللى يغيظك ان البلد نفسها اول حد بيكسر القوانين دى و عندنا ما شاء الله الف قانون ممكن نتكلم عليهم
مش قادر اتكلم اكتر من كده عشان ربنا رازقنى بجار بيحتفل بجواز ابنه لليوم التالت على التوالى ... تقريبا فاكر ابنه جنكيز خان

*** حور- نور*** يقول...

يااااااااااااه انت فرحت عالموبايلات لما سمعت اشاعه امال بقى لو عرفت انها مش اشاعة وابتدت بالفعل توقف
شكلك هتعمل احتفال زى بتاع جارك سبع ايام على التوازى
وساعتها انت هتكون هولاكو