هذى يدى بالخير أمدها لكم فهيا بنا يا شباب المستقبل نرفع من شأن أمتنا العصماء أمة الإسلام ونكتب معا مالا تستطيع صحافة الدنيا نشرة والله هو الموفق

روق بالك





الاثنين، 8 مارس 2010

وادبست فى جوازة


وادبست فى جوازة

ياريتنى ما عاكست ابنها ولا ركبت القطر أصلا

قطر إيه ياريتنى ما خرجت من بيتنا من الأساس

بداية القصة

وزى كل يوم خارجة رايحة الجامعة كان عندى محاضرة الساعه 11

وركبت قطر الساعة 9 اللى بيوصل بلدنا اصلا 10 الا ثلث يعنى قمة الذل

لا وإيه النهارده الاثنين يعنى فى سوق فى بنها والستات القمامير راكبين بقى والقطر محمل من خيرات ربنا

(أقفاص واسبات وشنط وأرانب وبط وفراخ وكل حاجه )

طيب والنبى الناس معاها الحاجات دى وهى رايحة السوق تخيلوا بقى وهما جايين بيبقى شكل القطر ازاى

أنا بقى متعودة أركب فى العربية الثالثة من القطر مع اصحابى المرة دى ملحقتهاش فركبت فى العربية الرابعة وكنت وانا واقفة شايفة اصحابى وعمالين يشاورولى ويضحكوا ورجعوا علشان ياخدونى ويطلعونى العربية التالته بس انا مستحيل انى اتحرك جوه القطر يعنى اذا عرفت اتنقل بين العربيات مش هسلم من التعليقات السخيفة من الشباب

فاضطريت انى اقف لوحدى ومن وقت للتانى ابص لاصحابى واضحك

والحمد لله وقفت جنب ست زى القمر وابنها عثول مووووووووووووت وعمال يضحكلى وماسك فى ايده بسكويت ضحكتله واديتله مصاصة كانت فى شنطتى وقعدت العب معاه واتكلم هو بقى حب يردهالى كان عايز يدينى بسكويت ومامته تقولى خديه ده مش بيدى لأى حد الظاهر إنى عجبته

أخدت البسكويت منه علشان ماكسفهوش وحطيته فى ايدى

الولد بقى راسه وألف جزمة إنى أكلها قدامه يابنى مش عايزة

مفيش

والله مش عايزة

ولا كأنه سامع حاجه

اضطريت فى الأخر إنى أكلهاوسط تشجيع المتفرجين وضحكات العواجيز

وتتالى الكلمات والتعليقات

يابنتى كليها ده لسه زغنون\ متتكسفيش ياحلوة\دا قد أخوكى الصغير

وفجأة وبدون أى مقدمات

الولد مسك إيد مامته وقالها ماما أنا عايز أتجوزها

مش قادرة أقولكم أنا وشى جاب ميت لون وأنا بقى بعيد عنكوا خدودى بتحمر ومش بعرف أدارى كسوفى والدنيا فجأة حررت وإسودت

والضحك ملى العربية والعيون ابتدت تتابعنى

الولد جه جانبى وقالى ها موافقة أنا بابا عاملى شقة وفيها كمبيوتر وألعاب كتير تقدرى تلعبى بيها لوحدك أنا مش عايزها وكمان هجيبلك مصاصة وشيكولاته وحاجه حلوة وهخلى ماما تعملك من الجيلى بتاعى

أنا احترت الولد واخد الموضوع بجد بينى وبينكم فرصة مش هتتعوض جيلى وشيكولاته ومصاصة يا حلاوة يا ولاد جوازة ولا فى الأحلام

المهم ضحكت وقولتله بص يا حبيبى مش اللى عايز يتجوز واحد ة يقول لأهلها الأول

الود طلع متفهم جدا وقالى ماهما مش هيوافقوا لأنى لسه صغير قلتله طيب ايه رأيك استناك لما تكبر كل ده وانا مش سامعه ولا صوت فى القطر غير صوتى الكل واقف بيسمع مندهش

وفى الأخر وصلنا والولد ماسك فى ايدى ومش عايز يخلينى أنزل وياإما ينزل معايا ياإما أروح معاه قلتله انت هترجع فى قطر الساعة كام ؟

قالى مش هنرجع فى القطر علشان بابا هياخدنا بالعربية

المهم فى الاخر الولد مرضيش ينزل إلا لما مامته شدته بالعافية وفضل يعيط

اتضح بقى انه وحيد يا عينى ومالوش اخوات يلعب معاهم ومعندوش صحاب فى المدرسة لانه لسه داخلها جديد اصلهم لسه راجعين من السعودية

وضيعت جوازة ولا فى الأحلام


هناك 13 تعليقًا:

romansy يقول...

هما كده دايما الصحافحين
بيلفتوا الانتيباه ليهم
علقتى الولد فى ركوبه قطر

romansy يقول...

بس بينى وبينك جوازه مش هتتعوض دا كفايه الالعاب والكمبيوتر
والشقه اللى مفيش حد لقيها اليومين دول

somaya يقول...

انتي عارفة كل الي مزعلني انك كان معاك مصاصة تاانية في شنطتك وماادتنيش
بس لما اشوفك يالي عملتي لكل شباب الدنيا قلق

-_- يقول...

جوازة متتفلتش

*** حور- نور*** يقول...

والله يا أحمد إنت شايف كدهدا احنا غلابة وطيبين
وبعدين يا خويا لو باصص فى الجوازة روح خدها تحب اديك العنوان

*** حور- نور*** يقول...

نعم يا سوسا انتى كنتى عايزة مصاصة من عنيا يا قمر هجيبلك

ده كفاية انك نجحتى من حقنا نفرح شوية
وبعدين ايه عملتى لكل شباب الدنيا قلق دى؟
انتى تعرفى عنى كده دا أنا حتى طيبة وفى حالى
وانتى ست العارفين

*** حور- نور*** يقول...

دكتور شارم شرفتنى بعد ما دوختنى عليك
المهم يا سيدى انا متنازلة عن الجوازة اللى متتفوتش دى
انا طموحاتى اقل من كده شوية
منحوسة بقى
شكلى كده المفروض أعمل زى الهندية اللى عندك علشان أفك النحس
ههههههههههههههههههع ضحكة شريرررررررررررة

Che يقول...

بصراحه حسدتك .... يا ريت الولد ده كان ليه اخت صغننه عشان اتجوزها انا

غير معرف يقول...

عارفه لو مش ولد صغير أنا كنت قتلته وبعدين هقولك نصيحة أخوية متقعديش تلعبي وتتكلمي مع الأطفال علشان متلفتيش نظر الشباب وبعدين ياريت تبطلي ابتسامتك الحلوة دي اللي بتوقع القلوب

*** حور- نور*** يقول...

che
بتحسدنى على اية دا موقف لا احسد عليه وبعدين لو عايز عروسة من النوع ده ممكن تدور فى الكيجيهات هتلاقى كتيييييييير وكلهم برضة بياكلوا مصاصة

*** حور- نور*** يقول...

غير معرف
ياترى بقى حضرتك مين
المفروض اللى عايز يقول رأية يصرح باسمة أو اى حاجة تدل علية عالاقل
وبالنسبةلابتسامتى الحلوة صدقنى هى دى طبيعتى ولو كنت شفتنى فى القطر قبل كده هتلاقينى من أكتر الناس الخجولة جدا
دا اناحتى بنكسف أضحك فى القطر
لكن الابتسامة والتفاؤل دى طبيعة ربنا حاططها فيا ومش هقدر أغيرها
شكرا لمرورك وياريت بعد كده تقول انت مين

فشكووول يقول...

انا بقى اقول لك ازاى تلاقى الواد تانى
انت تداومى على انك تركبى العربيه الرابعه من القطر وكل يوم واكيد حتلاقيه فى يوم من الايام راكب القطر وتلحقى عريسك تانى قبل ما يضيع منك وتلطشه بنت تانيه ما دام عنده حلاوه ولعب وامه حتعمله الحاجات الحلوه يبقى فيه حد لاقى ..

بس اركبى العربيه الرابعه كتير وبعدين ابقى طمنينى

*** حور- نور*** يقول...

طيب يا عم فشكووووووووووووول
هو حد قالك انى عايزة عريس
انت نسيت ولا ايه انا مخطوبة يا فندم وخطيبى هتلاقيه فى مرايتك
ولا ايه
هدبسك انت كمان
ههههههههههههههههه