هذى يدى بالخير أمدها لكم فهيا بنا يا شباب المستقبل نرفع من شأن أمتنا العصماء أمة الإسلام ونكتب معا مالا تستطيع صحافة الدنيا نشرة والله هو الموفق

روق بالك





الثلاثاء، 16 مارس 2010

عيد بلا أم



تعودت كل عيد أم أن أقبل أمى من جبينها رغم أنى يوميا أقبلها ولكن فى هذا اليوم بالذات بتبقى القبلة دى حاجة تانية وطعم واحساس تانى خالص

ماما بصراحة من أجمل الأمهات اللى فى الدنيا إنسانة متواضعة جدا تحترمنى وتحترم عقليتى التى تفتحت مبكرا تسمعنى وأشكولها بتحبنى جدا دايما أسمعها بتحكى عنى كويس

أنا كمان كل أصحابى بيحسدونى عليها ومش مصدقين أصلا إنها مامتى ودايما يقولولى إزاى واحدة ملاك زى مامتك واسمها نور الهدى تجيب عفريتة زيك وكمان اسمك سحر

علشان كده سمونى حور نور تبعا لاسم ماما وانا كمان بحب الاسم ده اوى ومشهورة بيه دا انا حتى قربت انسى اسم سحر

فاسم حور لأنهم يعتقدون أنى حورية من السماء كما أطلقها على مدرسى المدرسة الثانوية وأصدقائى ومن حولى من الناس نسبة لأخلاقى معهم وتعاملاتى الطيبةأما نور فهو الاسم الأول من إسم أمى

أمى بقى هى أجمل شئ فى حياتى بحبها أوى ونفسى أقدم لها أى حاجة فى عيد الأم

وبمناسبة عيد الأم بقى كنت بعمل تحقيق عن عيد الأم اسمة عيد بلا أم وأم بلا عيد

بصراحة كان نفسى أكمله وأنشره بس بلدنا دى بلد تصريحات وعلشان أدخل أى مكان لازم أدخل بتصرح وعلشان تجيب التصريح دى عايزة سنه تكون المناسبة خلصت وياريت أصلا التصريح بيطلع

أنا بقى رحت ملجأأيتام فى بنها وكان يوم جمعة قلت بقى ايه أروح كأنها زيارة عادية وبدون أى صفة رسمية دخلت وقعدت مع الأطفال اللى جوة بصراحة حبيتهم جدا وكمان كانوا بيقولولى يا ماما أنا قضيت معاهم وقت جميل جدا حمدت فية ربنا على نعمة الأم

وبعد ما خلصت وأخدت صور وسجلت مع الأمهات فى الدار حصلت حاجة غريبة

بنوتة زى القمر عندها 16 سنه جات جنبى وقالتلى انتى اسمك ايه قلتلها اسمى سحر قالتلى عندك كام سنه قلتلها عشرين قالتلى ياااااااه دا إنتى صغيرة أوى

ضحكتلها وقلتلها يااااااااه وانتى كبيرة أوى

المهم البنت دى كانت خلاص عايزة تتكلم معايا بخصوص موضوع أو عايزة تشتكى من حاجة بس للأسف المشرفة جات والبنت غمزتلى علشان أسكت فسكت المشرفة أصلا شكلها يخوف لابسه نظارة بنى وهى أصلا أعوذ بالله من الصنف ده عاملة زى المخبر ياترى عاملة اية فى البنات دى

كان نفسى أعرف البنت دى كانت عايزة تحكيلى ايه بس مقدرتش أعرف ومشيت ومكانش ينفع أروح تانى إلا بتصريح حلفت إنى لازم أروح تانى علشان أعرف بس فى ايه البنت دى مالها وعايزة تقول ايه وليه خايفة أوى كده وليه المشرفة مرضيتش تقعدنى معاها

رحت مديرية الأمن علشان أجيب تصريح الضابط بصراحة قابلنى كويس لأنه يعرفنى قبل كده كنت بروح أجيب منه الحوادث قاللى التصريح مش من عندنا روحى المحافظة رحت المحافظة وقابلت مدير العلاقات العامة اللى قابلنى باحترام شديد ولما قلتله عالتصريح قاللى والله يا بنتى انتى عارفة أنا بحبك قد ايه بس التصريح دة مش من عندنا روحى مديرية التضامن الاجتماعى

رحت المديرية وقابلت الوكيل راجل خنيق جدا اسمه استاذ جمال مرضيش يدينى تصريح ولا حاجة وكأنه خايف إنى أدخل هناك أحسن أفضحهم

معرفش بصراحة ايه اللى مخوفهم

ودلوقتى مش عارفة أعمل ايه أو أقابل البنت دى إزاى داأنا حتى معرفش اسمها علشان أسأل عليها فى المدارس

ربنا يكون فى عونها وعون اللى زيها فعلا والله الأم دى نعمة كبيرة جدا ربنا مايحرمش أى أولاد من أمهم ويخليكى ليا يا ست الحبايب يا حبيبة

هناك 7 تعليقات:

Che يقول...

انتى قلتى كلمه جديده عليا ... انا طول عمرى اعرف ان بلدنا بلد شهادات بس النهارده بأت بلد شهادات و بلد تصاريح
هو على فكره الطبيعى انك متعرفيش تاخدى تصريح للسبب اللى انتى قلتى عليه ... خايفين لحسن تفضحيهم لأنى متأكد ان الملجأ ده مش جنه الله فى الارض .. بس العيال اللى فى الصوره و فى الفيديو دول اماير بجد
تحياتى

غير معرف يقول...

الاستاذة الصحافية سحر
موضوعك دة ينم عن شخصية رائعة وصورتك في وسط الأطفال طفولية جدا وكأنك في مثل عمرهم
ربنا يرزقك بالملاك اللي يستاهل حور زيك
صدقيني حقا ستكونين أما عظيمة
وفقك الله ورعاك وسدد خطاك

غير معرف يقول...

اسف نسيت أقول أنا مين
انا دكتور أحمد فهمي
يارب تكوني لسه فاكراني أنا قابلتك في العيادات الخارجية لمستشفي بنها الجامعي
يا تري لسه بتتعبي من دخول المستشفيات لا شدي حيلك كده عايزينك صحافيه جامدة وشاطرة زي ما عودتينا
صحيح مبروك عالملف ا للي نشرتيه عجبني جدا

*** حور- نور*** يقول...

che
بلدنا بلد العجايب واللى يعيش ياما يشوف ولسه ولسه ولسه
بس بجد الأطفال القمرات دول الله يكون فى عونهم مش كفاية عليهم انهم ايتام لا كمان مذلولين ذلة سودة الله يكون فى عونهم
وكل سنه وانت ومامتك طيبين

*** حور- نور*** يقول...

دكتور أحمد
يااااااااااه انت اللى لسه فاكرنى
والله بجد نورتنى وميرسى عالكلام الكبير ده انا مش قده
انا بقى مبقيتش أتعب من دخول المستشفيات ولا حاجة انا بس كنت مش قادرة ارد على الراجل اللى نرفزنى علشان أكبر منى والاحترام واجب
وكفاية انك دافعت عنى
ميرسى لتانى مرة وكل سنه ومامتك بخير وربنا يخليهالك

غير معرف يقول...

اختي الشقية
انا شايفة ان اهم حاجة اننا نحس ببعض
وزي ماقلتلك قبل كده انتي صح وكملي واوعي تيأسي
ربنا معاكي
بس انا زعلانه منك لأنك مأخدتنيش معاكي
اختك اللي هتنتقملك

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
موضوع كتير جميل
بس ياترى بجد انتى ال فى الصوره وشايله الاطفال سؤال