هذى يدى بالخير أمدها لكم فهيا بنا يا شباب المستقبل نرفع من شأن أمتنا العصماء أمة الإسلام ونكتب معا مالا تستطيع صحافة الدنيا نشرة والله هو الموفق

روق بالك





الخميس، 8 يناير 2009



المصريين أهمه

كلنا عارفين المثل اللى بيقول :

طبعك ولا اشتريته

وأكيد برضه عارفين معناه كويس أوى إنه مهما حاولنا نغير من أسلوبنا عمره ما هيتغير


لأن ديل الكلب عمره ما هيتعدل فالوحش هيفضل وحش والكويس هيبقى كويس طول عمره


لأن الطبع غالب ولو انضربت بألف قالب


شوفوا بقة التقدم ده


الحكومة المصرية بصراحة بتشجعنا على الندالة والتطنيش واللى يجى فى الريش يبقى بقشيش


وطنش تعيش


ولنعرف أهمية الندالة فى حياتنا اليومية:



نصائح ندلة للشعب المصرى

**لما تلاقى حريقة فى شقة جارك

سيب شقتك بسرعة واهرب على السلالم بهدوء تام وانفد بجلدك واقنع نفسك أنها مجرد نار هما

اللى عملوها علشان يطبخوا عليها لأن الأنبوبة خلصت


**لما تلاقى شاب بيحاول اغتصاب فتاة فى عز النهار وهى بتصرخ علشان تنقذها

بص بسرعة الناحية التانية أو ممكن برضة تسيب الرصيف كله ليهم واقنع نفسك إن هى اللى رايحة

معاه بمزاجها


**لما تلاقى ست ماسكة رقبة راجل وحاطاها تحت رجلها وفى ايديها التانيه ماسكة سكينة

يبقى أكيد دى ست وزوجها وإنت لازم تخلى عندك دم ومتدخلش فى الحاجات العائلية دى

انت برضه ممكن يكون ليك دور إيجابى فى الحكاية دى وتناولها أكياس بلاستيك علشان تعبى

فيهم المرحوم



ملحوظه صغنونة أوى :

كل الكلام ده مش رأيى أنا

ده رأى شباب حاسين إن الحكومة المصرية بتشجعهم على كده

وكمان أعذرونى فى الأمثال اللى ذكرتها لأنها برضه مش كلامى


على فكرة :

فكرة البوست دى تعبتنى جدا لأنى محبيتش أقول رأيى لوحدى

وبما إنى صحافية ناقشت الشباب ونشرت رأيهم

هناك 6 تعليقات:

مسدس صغير يقول...

اختى الصحفية العزيزة . الصورة ليست بهذا السؤ والمجتمع لم ينهار هذا الانهيار الذى ذكرتيه ولا حتى الحكومه المصرية لم تصل لهذه المرحلة وان شاء الله القادم اجمل . تقبلى وجهة نظرى وتقبلى تحيتى

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم
الصحفية الواعده
التنبؤ سلبي جدا
حاولي أن تكسبينا الأمل الذي افتدقناه ..حاولي أن تكوني لنا مرآة لجانب آخر ..جانب نعيش في محيطه دون خوف

أحيكي على اجتهادك
وأتمنى لك التوفيق

جهاد مشالي

*** حور- نور*** يقول...

بص يا مسدس ويا جهاد
انا مش قصدى ان الحكومة المصرية بتقولنا الكلام ده بالنص
ولكن من كتر روتينيات الحكومة مبقيناش قادرين حتى اننا نساعد نفسناوزهقنا عالأخر
والله الكلام ده انا سمعته من شباب كتير

يعنى مثلا شاب على ما عمل بطاقتة الشخصية اخدت سنة لف من مكتب لمكتب ومن مدير لمدير والكلمة اللى طلعت من الموظف بتاع البطايق له بعد اللف ده كلة (دى شغلانه تقصر العمر) بذمتك دى كلمة تتقال من موظف حكومى ناقص ايه
انه يقوم ويديله قلمين
بص بقى الوقاحه دى
دلوقتى الرشوة مبقتش بالفلوس الرشوة اصبحت بكروت شحن موبايل
دى كمان واحدة قالتهالى

عموما انا عجبنى رأيكم أوى أوى أنا اصلا بحب المناقشات جدا ولو فى أى حاجه تانية تقدروا تكلمونى عالميل بتاعى
sahar_akl2000@yahoo.com

شكرا ليكم

البت المشمشية حلوة بس شقية يقول...

ههههههه
انا جيت ابعبر عن نفسى اهو واطلع
ايه يبنتى
السواد والكابة دى
ده الرسول قال
بشرو ولاتنفرو
هو اة صحيح الحالةدلوقتى وحشة اوى
بس رغم كدة بجد انا عندى امل فى بكرة
حاسة انا كل حاجة هتتغير حتى لو ببطا بسر بردو
هتمشى العجلة
موضوع حلو بس بلاش كأبة مش ناقصين

*** حور- نور*** يقول...

طبعا ياشوشو انتى عارفه قد اية انا عمرى ما كنت متشائمة ولا كئيبة
وطول عمرى بضحك وبضحك اللى حواليا
لكن بخصوص البوست اللى علية هجوم كبير اوى
يا جمااااااااااااااااااااااااعه
دة مش رأيى ده موضوع استفزنى فحبيت انشرة كما هو بدون حذف أو تحريف أى كلمة وأظن هو ده الحاجة الوحيدة اللى عملت علشانها المدونة دى
انى اعبر عن رأى الشباب
وهو ده اللى انا عملته بس بطريقه مستفزة شوية
سامحونى

البت المشمشية حلوة بس شقية يقول...

وهو انتى جاية تشتفزينا وتقرفينا ليه مش عايزين صداع روحى ذاكرى
ههههههههههههههههه